Rök- och drogpolicy för Berga naturbruksgymnasium
Rök- och drogpolicy
På Berga arbetar vi för en rök-och drogfri skola. Vi vill ge alla elever en möjlighet att nå bästa studieresultat och erbjuda en trygg, säker och rök-och drogfri arbetsmiljö. Skolan är en arbetsplats med samma skyldigheter som andra arbetsplatser.
Enligt lag har skolan skyldighet att vidta olika förebyggande åtgärder men också ingripa/agera om tobak eller droger förekommer i skolmiljön.
Rök/drogpolicyn utgår från barnkonventionen, tobakslagen 1993:581, arbetsmiljölagen (AML), skollagen och socialtjänstlagen.
Rök/Drogpolicyn gäller alla som vistas inom skolans område och skall vara känd bland elever, personal, vårdnadshavare samt besökare. Drogförbudet gäller dygnet runt och alla dagar i veckan.
Definition
En rök- och drogfri skola innebär att varken tobak, alkohol, narkotika eller andra sinnesförändrande och beroendeframkallande substanser som intas i berusningssyfte, får förekomma i eller i anknytning till skolmiljön.
Vissa läkemedel kan ge positivt utslag i samband med drogtest och i de fallen krävs ett läkarintyg på att eleven har dessa ordinerade av läkare.
Syfte
- Förebygga, upptäcka och ingripa mot bruk av droger.
- Verka för att eleverna, skolan och skolans område ska vara en drogfri miljö.
- Skapa en trygg och säker arbetsmiljö (5 kap 3§ Skollag 2010:800).
- Ge eleverna bästa möjliga förutsättning för att nå kunskapskraven i skolan.
- Förebygga fysisk och psykisk ohälsa.
- Skydda eleverna från droger. (Lag 2018:1197 om Förenta nationernas lag om barnets rättigheter).
Mål
Att Berga ska vara en helt rök och drogfri skola
Delmål
- Drogpolicyn skall vara känd bland elever, personal och vårdnadshavare.
- Medvetandegöra för elever och personal om hälsoriskerna med rök/drogmissbruk genom information.
- Successivt minska antalet tobaksbrukare och att arbeta förebyggande med att ej fler börjar med rökning. Rökning innefattar alla tobaksvaror tex. Cigaretter, e-cigaretter, pipa och vattenpipa.
Drogpolicyn utgår från barnkonventionen Artikel 33, tobakslagen 1993:581 och arbetsmiljölagen (AML)
Barnkonventionen Artikel 33
”Konventionsstaterna skall vidta alla lämpliga åtgärder, innefattande lagstiftningsåtgärder, administrativa och sociala åtgärder i upplysningssyfte, för att skydda barn från olaglig användning av narkotika och psykotropiska ämnen såsom dessa definieras i tillämpliga internationella fördrag och för att förhindra att barn utnyttjas i den olagliga framställningen av och handeln med sådana ämnen.”
Tobakslagen
Enligt tobakslagen är rökning förbjuden i lokaler som är avsedda för skolverksamhet
eller annan verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar. Rökning innefattar rökning av alla tobaksvaror som exempelvis cigaretter, e-cigaretter, pipa och vattenpipa.
Arbetsmiljölagen (AML)
Undervisningen i skolan kan dock med stöd av AML tillfälligt avbrytas om situationen i klassrummet eller undervisningssituationen är ohållbar. Den elev som upptäckts använda droger har rätt enligt AML att få hjälp.
Förebyggande arbete
Vid höstterminens start introduceras i åk 1 skolans drogpolicy och handlingsplan av skolkurator och skolsköterska på ett aktivt sätt genom information. Denna introduktion följs upp i samband med höstterminstart i alla årskurser. Information till all personal sker varje hösttermin.
Skolsköterska samtalar med eleverna om ANTD (alkohol, narkotika, tobak och droger) på erbjudet hälsosamtal i åk 1.
Handlingsplan - åtgärder vid oro, misstanke, drogpåverkan eller innehav av droger
Narkotika och alkohol
När personal eller elev på skolan misstänker att elev eller personal på skolan använder narkotika och alkohol i skolan skall skolledningen informeras. Skolledningen tar kontakt med elev, vårdnadshavare och även med socialtjänst och polis vid behov (elev under 18 år). Detta görs i enlighet med skolinspektionen och skolverkets regelverk.
Berga genomför drogtester (frivilliga och slumpvisa kontroller samt vid misstanke om missbruk) som ett led i vårt arbetsmiljöansvar (Arbetsmiljölagen 1977:1160 3 kap. 2 §) och för att förebygga olyckor och skador. Vid positivt drogtest får eleven inte delta i praktiska övningar eller gå ut på APL. När eleven kan visa ett intyg på att det inte finns droger kvar i kroppen får elev delta som vanligt i undervisning.
- Eleven uppmanas att lämna drogtest. Vägrar eleven stängs eleven av från praktiska övningar och APL.
- Rektor kallar skyndsamt till möte med elev och vårdnadshavare (om omyndig). Om eleven är myndig kallas denna till möte och försörjningsansvarig informeras. En handlingsplan upprättas.
- Skolan anmäler till socialtjänsten (14 kap 1 Socialtjänstlag 2001:453).
- Vid innehav eller försäljning av droger görs en polisanmälan.
- Rektor beslutar om eleven ska stängas av från skolan.
Tobak/Nikotin
Elever som upptäcks vara rökare/snusare erbjuds stöttning och råd hos skolsköterskan.
Vårdnadshavare informeras (omyndig elev).
Uppföljning av åtgärder
Årligen utvärderas skolans förebyggande insatser i slutet på vårterminen.
Elevhälsoteamet ansvarar för den årliga uppföljningen och revideringen av drogpolicyn.
Eventuella förbättringsbehov implementeras till nästkommande läsår.
Ansvarig
Rektor
Källor:
Barnkonventionen https://unicef.se/barnkonventionen
Graaf, Å. och Persson, M. 2011. Boken om knark och sånt.
Tobakslagen 1993:581 https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Tobakslag-1993581_sfs-1993-581/
UMO http://www.umo.se/Tobak-alkohol-droger/
http://www.skolverket.se/regelverk/juridisk-vagledning/drogtester-1.172847
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19526/2014-10-2.pdf
Hübinette, S (2012) Narkotikafri skola 3,0:policy, åtgärder och drogtestning i gymnasieskolan.Stockholm: Fri Förlag.